Author Avatar

blogadmin

0

Share post:

Voedingssupplementen

 

 

 

 

Wat zijn voedingssupplementen?

Er zijn een aantal manieren om voedingssupplementen te definiëren, maar wij zullen de eenvoudigste methode gebruiken. Voedingssupplementen worden gedefinieerd als inneembare producten die bedoeld zijn als aanvulling op de voeding, ter verhoging of vervanging van het dagelijkse aantal porties dat volgens normale normen of gezonde voedingspatronen nodig is.

Voedingssupplementen worden niet gereguleerd door de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA), maar wel door het Australische ministerie van landbouw, voedselvoorziening en hulpbronnen. De richtlijnen voor de vergunning voor voedingssupplementen zijn specifiek voor elk land en de regelgeving wordt bepaald door het ministerie dat verantwoordelijk is voor het beheer van de controles.

Voedingssupplementen kunnen verse voedingsmiddelen, vloeistoffen, capsules, tabletten of poeders zijn. Zij kunnen worden geëtiketteerd als voedingssupplementen met één ingrediënt of als voedingssupplementen met een combinatie. Voedingsmiddelen met één ingrediënt zijn voedingsmiddelen die slechts één ingrediënt bevatten, waaronder één of een combinatie van beperkte hoeveelheden van één of meer ingrediënten. Veel voorkomende voedingsmiddelen met één ingrediënt zijn pompoen (water en olie), amandelen, broccoli, wortelen, aardappelen, visolie, spinazie. Complexe voeding op basis van één ingrediënt kost meer tijd en moeite om te bereiden, maar levert meer voedingsstoffen. Complexe combinaties van voedingsstoffen of fytonutriënten vergen meer voorbereiding dan eenvoudige voeding met één ingrediënt en worden meestal in grotere verpakkingen aangeboden.

Voeding met maar één ingrediënt is goedkoop, gemakkelijk verkrijgbaar, van hoge kwaliteit en smaakt ook nog best goed. Complexe combinaties van voedingsstoffen of fytonutriënten vergen iets meer tijd om te bereiden en zijn minder duur. Vergelijk de kosten van het kopen van de pakken amandelen met de kosten van het kopen van de individuele verpakkingen verkocht door de gastvrouw. De gastvrouw hoeft alleen de amandelen eruit te halen en ze te wassen; ze hoeft ze niet in de koelkast te bewaren en koud op te eten. De amandelen leveren haar voldoende voedingsstoffen voor de dag.

Fytonutriënten zijn niet voor niets opgenomen – ze bieden meer voordelen dan eenvoudige voedingssupplementen. De gedachte aan het drinken van een fles vitamine C terwijl je een warme kom wortelen eet is misselijkmakend. Maar dat is wat er gebeurt; de fytonutriënten zijn het enige ingrediënt in de fles, terwijl in de wortelen de enige vitamine C aanwezig is. Maar als de gastheer de vitamine C opdrinkt, zijn de voordelen toch groter dan die van de afzonderlijke sinaasappelen? Nogmaals, het is gewoon een mythe.

Er zijn verschillende soorten fytonutriënten. De vier die hier worden genoemd, zijn de meest heilzame.

– Carotenoïden: dit zijn de anti-oxidanten waarvan bekend is dat zij voorkomen dat vrije radicalen schade toebrengen aan ons lichaam. Vrije radicalen worden gevormd als bijproduct van ademen, lopen, spelen in de zon, enz. en hebben het potentieel om ons lichaamsweefsel te beschadigen en zelfs bij te dragen aan het verouderingsproces. Maar carotenoïden voorkomen dat deze vrije radicalen schade aanrichten, en helpen dus oxidatie tot een minimum te beperken. Deze voedingsstoffen zitten in sinaasappels, tomaten, druiven, watermeloen, papaja’s en sinaasappelsap.- Fytosterolen: dit zijn de ontstekingsremmende voedingsstoffen die helpen de pijn en ontsteking te voorkomen die gepaard gaan met artritis. Ze voorkomen ook dat vitamine E wordt geoxideerd. Deze vitamine is essentieel voor de anti-oxidanten om te werken. Fytosterolen komen voor in tomaten, avocado, amandelen en komkommer.- Isoflavonoïden: deze komen voor in noten, zaden, granen, kool en thee. Ze zijn het meest bekend om kanker te voorkomen. In het lichaam worden ze omgezet in de hierboven genoemde fytochemicaliën.

De beste manier om deze voedingsstoffen binnen te krijgen is door een evenwichtige voeding met volkoren granen, groenten, fruit, melk, eieren, vlees en noten. Omdat onze veranderingen in levensstijl niet altijd gepaard gaan met een gezonde voeding, zijn de voedingsstoffen in onze voeding soms niet voldoende om aan onze voedingsbehoeften te voldoen. Daarom zijn voedingssupplementen een must. Maar zorg ervoor dat u het juiste soort supplement kiest. Gedroogde vruchten- en bladextracten zijn soms beter dan synthetische vitaminesupplementen.

 

 

Kinderen en angststoornissen
Hoe word je groter op een natuurlijke manier

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *